CERVICÀLGIA: QUÈ ÉS I COM TRACTAR-LA?

Moltes persones pateixen dolor cervical, però saben realment què el causa? Quins altres símptomes poden derivar-se o quin tractament és el més indicat per posar-hi remei?

En aquest article, t’expliquem què és la cervicàlgia i com el tractament de fisioteràpia que apliquem a Fisiob és una opció de tractament segura i efectiva.

QUÈ ÉS LA CERVICÀLGIA?

La cervicàlgia és el dolor en la regió cervical, part posterior del coll, el qual pot manifestar-se de forma lleu, moderada o intensa, i pot anar acompanyat d’altres símptomes.

CERVICÀLGIA: QUINS SÍMPTOMES TÉ?

Existeixen diverses causes que poden provocar que una persona pateixi un episodi de cervicàlgia incloent lesions, males postures, estrès i tensió muscular.

A continuació, et llistem alguns dels símptomes més comuns que pateixen les persones amb cervicàlgia:

• Dolor a la regió cervical o coll de forma constant o intermitent
  • Rigidesa articular
  • Cefalea tensional
  • Mareig o vertigen
  • Formigueig o entumiment als braços i mans
  • Dolor al moure el coll
  • Dolor nocturn

QUANT DE TEMPS PODEN DURAR ELS SÍMPTOMES DE LA CERVICÀLGIA?

La durada dels símptomes poden variar segons l’origen. En la majoria dels casos, els símptomes poden persistir durant setmanes i fins i tot alguns mesos i anys, si no es tracta de forma adequada.

COM DIFERENCIAR LA CERVICÀLGIA I ELS MAREJOS

Com hem vist, és possible que la cervicàlgia estigui associada a patir marejos, tot i que no sempre passi en tots els pacients. Quan s’experimenta dolor al coll a causa de la cervicàlgia, és habitual que la persona adopti una postura incòmoda o limitada, fet que pot afectar el flux de sang i oxigen al cervell, provocant marejos, vertigen, etc.

SÍMPTOMES NEUROLÒGICS EN PACIENTS AMB CERVICÀLGIA

En algunes ocasions, ens trobem amb pacients que pateixen cervicàlgia associada amb símptomes neurològics. Aquests símptomes poden ser un signe de compressió dels nervis cervicals o de la medul·la espinal en la regió del coll.

Els símptomes neurològics comuns associats amb la cervicàlgia són:

• Formigueig o entumiment als braços, mans i dits
  • Debilitat muscular als braços o mans

Davant l’aparició d’algun dels símptomes neurològics anomenats, és molt important buscar atenció mèdica immediata per realitzar una avaluació neurològica i proves de diagnòstic, com radiografies o ressonàncies magnètiques, que determinin la causa dels símptomes i s’estableixi un tractament específic.

CERVICÀLGIA CRÒNICA: CAUSES I TRACTAMENT

La cervicàlgia crònica pot afectar la capacitat d’una persona per realitzar certes activitats diàries, com treballar, conduir o fer tasques domèstiques. En casos graus, fins i tot, pot arribar a danyar els nervis o la medul·la espinal en la regió cervical, fet que pot provocar una discapacitat permanent.

No obstant això, en la majoria dels casos, la cervicàlgia crònica es pot tractar de manera efectiva combinant fisioteràpia, medicació i canvis en l’estil de vida. En aquests casos, és realment essencial buscar atenció mèdica aviat i seguir el pla de tractament recomanat per minimitzar el risc de discapacitat i millorar la qualitat de vida.

COM TRACTAR LA CERVICÀLGIA AMB FISIOTERÀPIA

cervicalgia

El tractament de fisioteràpia per a la cervicàlgia sol implicar una combinació de tècniques manuals, incloent-hi massatge, estiraments, mobilitzacions i manipulacions.

La fisioteràpia manual té com a objectiu reduir el dolor, millorar la mobilitat i la funció muscular i prevenir la recurrència dels símptomes, així com possibles lesions. Alguns dels tractaments de fisioteràpia per a la cervicàlgia inclouen:

• Exercicis d’estirament: dissenyar un programa d’exercicis específic per a estirar i enfortir els músculs del coll i les espatlles ajuda a reduir el dolor i millorar la mobilitat i la flexibilitat.
  • Massatges: realitzar massatges en la zona del coll pot ajudar a reduir la tensió muscular i millorar la circulació sanguínia.
  • Mobilització articular: aquesta tècnica implica moure suaument les articulacions del coll en diferents direccions i aplicar una pressió ràpida i controlada en l’articulació, amb la finalitat de millorar la mobilitat i reduir el dolor.
  • Calor o fred: l’aplicació de calor o fred en la zona afectada pot ajudar a reduir el dolor i la inflamació i millorar la circulació sanguínia.

A Fisiob dissenyem programes de fisioteràpia i osteopatia personalitzats amb exercicis manuals que ajuden a alleujar i reduir els símptomes ocasionats per la cervicàlgia.

Abans d’iniciar cap tractament, el nostre equip de fisioterapeutes realitzarà un diagnòstic previ per a avaluar l’abast i la causa del dolor i dissenyar un pla específic individualitzat i adaptat a les necessitats de cada pacient. Amb el tractament adequat, molts pacients poden experimentar una reducció significativa del dolor i una millora en la qualitat de vida.

About the Author: Sheila Fernández

Fisioterapeuta especialitzada en l’aparell locomotor, diagnòstic i tractament de lesions músculo-esquelètiques.Tractament de drenatge limfàtic manual (limfedema, lipedema, problemes de circulació, retenció de líquids, edemes, etc.)Formada en Schroth (deformitats de la columna, escoliosi, etc.).Ajuda a corregir i millorar patrons posturals.