PUNCIÓ SECA EN FISIOTERÀPIA

Alguna vegada t’has preguntat què és la punció seca i què consisteix aquesta tècnica en fisioteràpia? Continua llegint el nostre bloc i descobreix tot el que has de saber sobre la punció seca a fisioteràpia.

Què és la punció seca?

La punció seca en fisioteràpia és una tècnica invasiva que s’utilitza per eliminar aquells punts musculars amb dolor, coneguts com a punts gallet que es poden generar a causa de sobrecàrregues, moviments bruscos, etc.

Què són els punts gallet?

Els punts gallet són focus hipersensibles que presenten dolor a la banda tensa d’un múscul. La contracció mantinguda del conjunt de fibres musculars té com a conseqüència una disminució de l’aportació sanguínia a la zona alterant el metabolisme.

Per què serveix la punció seca en fisioteràpia?

La punció seca en fisioteràpia serveix per millorar el dolor muscular, punts gallet, contractures i altres malalties musculoesquelètiques.

Aquesta tècnica rep el nom de punció seca, ja que no s’hi aplica cap anestèsic ni altres substàncies. Principalment, es fa servir una agulla molt fina (similar a les d’acupuntura), que s’introdueix a la pell fins a arribar a la zona a tractar. D’aquesta manera, s’estimula el múscul afectat per aquests punts dolorosos.

punció-seca

Per què es fa la punció seca?

La punció seca és un tractament que té com a objectiu alliberar els punts desencadenants, alleujar el dolor i millorar el rang de moviment i alliberar la tensió muscular. Amb la punció seca s’eliminen les fibres musculars que estan malmeses mitjançant espasmes que permeten eliminar el dolor.

Aquesta tècnica es pot utilitzar en tractaments com:

• Dolor muscular
  • Traumatismes
  • Contractures musculars
  • Dolor d’esquena
  • Dolor cervical
  • Dolor lumbar
  • Dolor per fibromiàlgia
  • Dolor per lesions esportives

Beneficis de la punció seca en fisioteràpia

Els resultats de la punció seca a fisioteràpia poden variar en funció de la lesió tractada i el pacient. Alguns pacients milloren de manera immediata després de la sessió mentre que altres necessiten diverses sessions per notar una millora significativa. No obstant això, la punció seca presenta diversos beneficis per tractar el dolor muscular com:

• Reducció del dolor.Es desactiven els punts gallet i disminueix el dolor localitzat i referit.
  • Millora la funció muscular.S’allibera la tensió de manera que millora la funció i flexibilitat muscular, millorant el rendiment i mobilitat.
  • Augmenta el rang de moviment.La punció seca a fisioteràpia permet millorar i augmentar el rang de mobilitat de les articulacions afectades pel dolor.
  • Estimulació de la curació natural.Promou la circulació sanguínia i l’oxigenació a l’àrea tractada, facilitant els processos naturals de curació del cos.
  • Reducció de la tensió muscular.Redueix la tensió i les contractures musculars per la qual cosa minimitza la sensació de rigidesa i millora la postura i l’equilibri.
  • Prevé futures lesions.Amb la punció seca, en tractar els punts gallet, disminueix la possibilitat de futures lesions o complicacions amb la tensió muscular.
  • Tècnica molt versàtil. Aquesta tècnica permet aplicar-se a una varietat d’afeccions incloent coll, espatlla, esquena, síndrome del túnel carpià, tendinitis, migranyes i dolor miofascial crònic.
  • Tècnica mínimament invasiva.La tècnica implica l‟ús d‟agulles, però és mínimament invasiva, ja que per norma general els pacients la toleren amb pocs efectes secundaris. *Sempre que aquesta es realitzi correctament.

Preparació per al tractament de punció seca en fisioteràpia

És molt important tenir en compte una preparació prèvia al tractament de punció seca.

• En primer lloc, hauràs de fer una avaluació amb el fisioterapeuta per determinar la idoneïtat del tractament en funció de la teva condició específica.
  • Informa el fisioterapeuta sobre qualsevol condició mèdica, al·lèrgies, medicaments que prenguis.
  • El dia del tractament vesteix roba còmoda que faciliti l’accés a les àrees a tractar.
  • Hidrata’t bé abans del tractament. Beu prou aigua, ja que això pot ajudar a la recuperació muscular i reduir la incomoditat.
  • Evita el consum d’alcohol i cafeïna abans del tractament, ja que poden afectar la sensibilitat del sistema nerviós i la percepció del dolor.
  • Abans del tractament menja un menjar lleuger i evita menjars pesants o picants que et puguin ocasionar malestar estomacal durant la sessió.
preparacio-puncio-seca

Tractament punció seca en fisioteràpia

Com ja hem esmentat prèviament, la punció seca consisteix en la introducció d’agulles a la pell fins a la zona a tractar. Per procedir amb el tractament s’han de seguir els passos següents:

• Avaluació inicial: El fisioterapeuta avalua de forma completa el pacient per identificar els punts gallet que requereixen un tractament.
  • Preparació del pacient: El pacient ha d’estar en una posició còmoda i relaxada que permet al professional accedir a les àrees a tractar. I tot seguit, el professional haurà de desinfectar la pell per prevenir infeccions.
  • Inserció d’agulles: Les agulles estèrils i fines s’insereixen directament al punt gallet identificat i la profunditat dependrà de la zona i la mida del punt.
  • Estimulació del punt gallet: L’agulla es pot manipular en diferents formes ja sigui girant-la, movent-la cap amunt i avall, deixant-la al seu lloc per un temps específic, etc. Durant el tractament, el pacient pot notar un espasme local que és una contracció ràpida del múscul indicant que el punt gallet s’ha activat correctament.
  • Retirada de les agulles: El professional ha de retirar les agulles amb molt de compte i seguidament aplicar una suau pressió a la zona per evitar qualsevol sagnat superficial.

Cures després del tractament de punció seca

El tractament pot ocasionar alguns efectes secundaris molt lleus com hematomes, una mica de sagnat i dolor. Aquests ocorren a la zona de la injecció i és molt recomanable vigilar i comprovar que aquests sanen correctament. Per això, hi ha diferents hàbits saludables i exercicis que s’han de realitzar després de la sessió com:

• Aplicació de gel
  • Hidratació de la zona tractada
  • Massatges suaus
  • Exercicis i estiraments
  • Descans adequat

Alternatives a la punció seca

Hi ha alguns tractaments que són no invasius amb el mateix objectiu que la punció seca: tractar i alleujar el dolor. Alguns són:

• Ultrasons
  • Compressió isquèmica
  • Exercicis de fisioteràpia
  • Aplicació de fred o calor

Aplicacions de la punció seca a la fisioteràpia esportiva

A la fisioteràpia esportiva també és molt important tractar la punció seca, sobretot després de lesions o bé per prevenir-les. Alguna de les aplicacions que es realitzen són:

• Lesions musculars: S’utilitza per tractar lesions musculars comunes als esportistes com distensió o estrip muscular.
  • Lesions de teixit connectiu: Es tracten lesions del teixit connectiu com a fascitis plantar o tendinitis.
  • Punts gallet: S’utilitza per tractar tot tipus de punts gallet.
  • Alliberament miofascial: Permet alleujar la tensió al teixit connectiu i millorar la mobilitat.

El massatge o estirament també ajuda la fisioteràpia esportiva a millorar els resultats de la punció seca i accelerar la recuperació dels esportistes.

Punció seca a Fisio B

Al nostre centre de fisioteràpia Fisio B (Les Corts, Barcelona) disposem d’un equip de professionals, amb la titulació que ho acredita, a punció seca. Amb aquesta tècnica aconseguim eliminar les substàncies nocives que activen els punts gallet i provoquen el dolor. Alhora, aconseguim eliminar també, les fibres afectades. Per això, la punció seca és molt útil per tractar les tendinopaties, sobrecàrregues, fascitis plantar i altres disfuncions musculars.

Si t’agradaria fer el tractament de punció seca a Les Corts (Barcelona), demana hora amb el nostre equip de professionals a Fisio B i treballarem per a la teva plena recuperació.

TRATAMIENTOS TOTALMENTE PERSONALIZADOS

HORARIO