LA PUNCIÓ SECA: QUÈ ÉS I EN QUÈ CONSISTEIX?

En general, quan sentim parlar d’agulles, posem cara de pànic o pensem en acupuntura; per això avui parlarem d’una tècnica cada vegada més utilitzada en l’àmbit de la fisioteràpia: la punció seca.

EN QUÈ CONSISTEIX?

O millor dit, en què es diferencia d’altres mètodes de punció amb agulla…

• És acupuntura?: quan fem punció seca ens dirigim directament a la zona causant del dolor. A diferència de l’acupuntura, on es treballa sobre l’epidermis i sobre els canals energètics descrits per la medicina xinesa, en fisioteràpia normalment treballem sobre la musculatura i a un nivell profund (amb algunes excepcions) basant-nos en els estudis de la medicina moderna.
  • Perquè seca?: els fisioterapeutes no infiltrem cap classe de substància o fàrmac, usem una fina agulla d’un sol filament per a realitzar el tractament, per això té aquest nom.

PER QUÈ SERVEIX?

La punció seca és una de les tècniques d’elecció per a l’anomenada síndrome de dolor miofascial. Aquesta síndrome és d’origen muscular i, com veurem a continuació, és allò que coneixem com a “contractura muscular”.

Els músculs estan formats per conjunts de fibres musculars, amb la funció de contraure’s i tornar al seu estat original de repòs segons les ordres que rebin del sistema nerviós. Els problemes comencen quan, en algun punt d’aquestes fibres, hi ha una zona que es manté en un estat constant de contracció (Punt Gatell).

Aquest estat contràctil fa que la zona no s’irrigui de la forma correcta i que causi una clínica irritativa com pot ser:

• Falta de força
  • Resistència al moviment
  • Espasmes
  • Problemes d’equilibri
  • Marejos
  • Sudoració
  • Dolor

Aquests símptomes es poden expressar en qualsevol part del cos, però sol ser el dolor el motiu principal de consulta davant d’un cas de síndrome de dolor miofascial. No només això, sinó que un 85% dels pacients que van a la consulta, ho fan per causa d’aquesta síndrome, sense importar si es tracta d’una aparició aguda o que ja s’hagi cronificat.

L’aparició sol ser a causa de:

• Males posicions mantingudes durant llargs períodes de temps
  • Moviments repetits
  • Un exercici amb una gran càrrega d’esforç
  • Grans impactes
  • Fred
  • Patologies viscerals

D’aquesta manera, quan practiquem la tècnica de punció seca, buscarem aquest punt gatell mitjançant la palpació. Serà fàcil de trobar, ja que el fisioterapeuta coneix quina classe de dolor refereix  cada múscul del cos i, alhora, quina és la disposició d’aquests músculs al llarg del cos. A més a més, aquests punts es mostren sensibles a la palpació podent-se identificar, perquè amb la seva estimulació manual recreem la mateixa clínica que sol sentir el pacient.

Un cop identificat i amb la pell ben desinfectada es procedirà a la punció mitjançant l’agulla. Sabrem que estem desactivant el punt gatell perquè tant el pacient com el fisioterapeuta sentiran petits espasmes en la musculatura afectada.

Un cop finalitzada la tècnica se seguirà la sessió amb massatges suaus de la zona, estiraments o petits exercicis.

En conclusió, no s’ha de témer a la punció seca. És veritat que pot ser molesta i que comporta certs riscos com l’aparició d’hematomes, però usada de manera adequada i mitjançant un professional ben format podrem notar els seus beneficis en un curt espai de temps.

Si creus que la punció seca et pot ajudar, no dubtis a visitar la nostra clínica de fisioteràpia a Les Corts, Barcelona, on t’acompanyarem i t’ajudarem en tot el procés de recuperació perquè et sentis millor.

About the Author: FisioB

Fisiob és un centre de fisioteràpia a Les Corts, Barcelona, format per professionals titulats i col·legiats amb una llarga experiència en el sector. La nostra filosofia és la d’un tracte molt proper i un tractament completament personalitzat per a cada pacient. El nostre centre de fisioteràpia a Les Corts està equipat amb tot el material necessari per ajudar als pacients a recuperar-se completament de les seves lesions o problemes físics.