FASCITIS PLANTAR: QUÈ ÉS I COM TRACTAR-LA?

La fàscia plantar és el teixit conjuntiu que va des del taló del peu fins a la zona dels metatarsos, és la continuació de la musculatura dels bessons i del soli. La inflamació d’aquesta estructura és el que coneixem com a fascitis plantar.

QUÈ ÉS LA FASCITIS PLANTAR?

La fascitis plantar és una inflamació que cursa a la planta del peu, a l’aponeurosi plantar, que és un teixit connectiu que va des del calcani fins a la regió metatarsal.

El peu, com a estructura complexa, té una doble funció, que es basa en la necessitat de disposar d’una estructura flexible (fàscia plantar), capaç d’amortir el pes del cos, així com adaptar-se a les irregularitats del terreny, però capaç de transformar-se de manera precisa en una estructura rígida per a optimitzar la impulsió del cos durant la marxa o la cursa.

La integritat i eficiència mecànica de l’arc longitudinal del peu està garantida principalment per quatre sistemes:

• L’estructura òssia i capsulo-lligamentosa del peu, donant estabilitat.
  • La fàscia plantar, que actua com una estructura flexible.
  • La musculatura intrínseca del peu.
  • El múscul tibial posterior per la seva inserció en l’ou navicular, actua com elevador de l’arc plantar.

FASCITIS PLANTAR: SÍMPTOMES

Els símptomes de la fascitis plantar poden ser varis, tot i que el més habitual és un dolor agut en la zona interna del peu.

La clínica és dolor en la planta del peu i en la part inferior del taló, sol ser més intens en els primers passos del matí o després d’un període d’inactivitat física o repòs, augmenta amb la bipedestació prolongada o amb activitats que requereixen carregar pesos.

En l’exploració física, el pacient nota dolor quan es palpa la regió inferior del taló, la regió anteromedial del calcani i/o al llarg de la fàscia plantar. El dolor s’incrementa amb la dorsiflexió forçada del peu i els dits, amb l’extensió del genoll al tensar l’aponeurosi plantar i en caminar sobre les puntes dels dits.

Quin és el diagnòstic diferencial de la fascitis plantar?

• Esperó calcani: és una calcificació en la inserció de la fàscia en l’àmbit del calcani, com un garfi. El que provoca dolor no és l’esperó, sinó la inflamació de la fàscia. Es diagnostica amb una radiografia o una ecografia.
  • Disfunció neural: els tests neurals explorats són negatius. Relacionat amb alguna radiculopatia de la columna lumbar, per exemple, un bloqueig a les lumbars baixes.

FASCITIS PLANTAR: TRACTAMENT

Per al tractament de la fascitis plantar hi ha múltiples tècniques que els fisioterapeutes podem aplicar. La clau és trobar la causa.

Dividirem els tractaments en tractament actiu, el qual el pacient pot realitzar en el seu propi domicili per gestionar la simptomatologia, i tractament passiu, aplicat per part d’un fisioterapeuta.

Tractament actiu de la fascitis plantar:

• En fases agudes, s’ha demostrat que la crioteràpia és una eina de gran ajuda; els cilindres congelats (una ampolla d’aigua congelada, per exemple) són una molt bona opció. La forma de fer aquest exercici és situar el peu per sobre el cilindre i fer-lo rodar amb una lleugera pressió, proporcionant així un suau criomassatge. És recomanable aplicar-lo abans i després dels exercicis.
  • Estirament de la fascia plantar i del tendó d’Aquil·les mitjançant l’estirament del tríceps sural (bessons i soli).
  • En fase no aguda, un programa d’exercicis excèntrics dels gastrocnemis per estimular la creació de fibres musculars en sèrie i allargar el múscul.

Tractament passiu de la fascitis plantar:

• Tractament del PGM de l’abductor del primer dit mitjançant teràpia manual o tècnica invasiva (punció seca).
  • El massatge profund, en petits moviments circulars sobre l’àrea afectada és una altra bona tècnica que millora la reabsorció de l’edema i redueix l’espasme muscular. Com a fisioterapeutes podem ensenyar aquesta tècnica al pacient perquè la faci de manera d’autotractament, diàriament i durant 5-10 minuts fins que els símptomes desapareixen o disminueixen.
  • L’aplicació d’un embenat específic per a aquesta patologia és de gran ajuda per reduir la simptomatologia i distribuir millor la càrrega de la planta del peu. Molts fisioterapeutes opten per l’ús de kinesiotape.

És bo caminar amb fascitis plantar?

Caminar amb fascitis plantar no hauria de suposar cap problema. No obstant, en els casos en els quals el pacient té molt dolor, podem trobar-nos en canvis amb la mecànica de caminar, sigui perquè coixeja o perquè camina de puntetes.

Per això, les nostres recomanacions per caminar amb fascitis plantar són les següents:

• Començar a poc a poc en terrenys fàcils, sense pujades ni pedres.
  • Evitar caminar descalç, tampoc a casa.
  • Buscar un moviment natural, sense forçar el fet de caminar.

Seguir aquestes indicacions ens ajudarà a evitar sobrecàrregues en altres parts del peu, com poden ser els dits o el taló.

FASCITIS PLANTAR: EXERCICIS

El primer exercici que recomanem per a la fascitis plantar té com a objectiu relaxar la zona de la fàscia. Posarem un objecte cilíndric a terra i recolzarem la planta del peu sobre ell, fent rodar l’objecte com si es tractés d’un rodet.

Un exercici que ens anirà molt bé per estirar la fàscia és el següent: col·loquem una banda elàstica a la planta del peu aguantant-la pels dos extrems amb les mans i estirem d’ells provocant un moviment de flexió.

Un tercer exercici ens ajudarà a enfortir la musculatura del peu. El posem sobre una tovallola i, amb els dits, l’agafem i estirem cap a nosaltres. Repetim l’acció vàries vegades.

Tots aquests exercicis han de fer-se sota supervisió d’un professional. A la nostra clínica de fisioteràpia a Les Corts, Barcelona, tenim un grap equip preparat per ajudar-te.

About the Author: Paula Cera

Fisioterapeuta i osteòpata especialitzada en disfuncions de la columna vertebral (cervical,dorsal i lumbar) i problemes músculo-esquelètics, disfuncions viscerals (restrenyiment, alteracions digestives…) mals de cap, bruxisme…